Stages of Development of Dostoevsky’s Narrative System: from Early Correspondence with his Brother Mikhail Mikhailovich to A Writer’s Diary

Autores/as

  • Konstantin Barsht IRLI - Pushkinsky Dom

DOI:

https://doi.org/10.13136/2465-2393/120

Palabras clave:

Fëdor M. Dostoevsky, Mikhail M. Dostoevsky, correspondence, narrative strategies, Poor Folk, The Double

Resumen

Riassunto: Oggetto del saggio sono le tappe in cui si evolve il sistema narrativo dostoevskiano lungo l’arco della sua intera opera. Come punto di partenza cruciale si identifica la ricca corrispondenza tra Fëdor Dostoevskij e il fratello maggiore Michail nel periodo precedente all’esordio letterario, avvenuto nel 1846 con il romanzo epistolare Povera gente. Infatti, pur derivando da una ricca tradizione letteraria che Dostoevskij aveva ben presente, la forma epistolare del romanzo è debitrice alle strategie narrative da lui elaborate nelle lettere reali indirizzate al fratello. Povera gente rappresenta anche l’esaurirsi di questa soluzione narrativa in nome del passaggio alla prima alla terza persona; nelle opere successive lo scrittore cercherà comunque delle modalità per fare emergere la dialogicità che è implicita nell’epistolario, sperimentando vari tipi di rapporto “mittente-destinatario”, e in particolare, con il Sosia, trasferendo quel rapporto all’interno di un unico personaggio, sdoppiato in personalità opposte.

 

Abstract: The object of this essay are the stages in the progress of the narrative system in Dostoevsky’s work during his whole literary career. The crucial starting point is determined by the rich correspondence between Fyodor Dostoevsky and his older brother Mikhail in the period that precedes his literary beginnings, which started in 1846 with the epistolary novel Poor Folk. As a matter of fact, even though it came from a rich literary tradition that Dostoevsky knew very well, the epistolary form of the novel owes a lot to the narrative strategies that he elaborated in the real letters addressed to his brother. Poor Folk represents also the end of this narrative device by passing from the first to the third person;  in his following literary works, the writer will try to adopt some new strategies in order to emphasise the dialogicality, which is implicit in the collection of his letters, experimenting different types of relationships “sender-addressee”, and in particular, with The Double, shifting this type of relationship inside one single character, split into two opposite personalities.

 

Publicado

2018-01-22