Ludwig van Beethoven e Nikolaj Borisovič Golicyn: alle origini del mito beethoveniano in Russia
DOI:
https://doi.org/10.13136/2465-2393/1051Palabras clave:
L. van Beethoven, N. B. Golicyn, V. F. Odoevskij, Quartetti Golicyn, Missa solemnis, carteggiResumen
Riassunto: Nel presente studio si propongono la riesposizione e la puntualizzazione delle circostanze relative al rapporto artistico che legò Ludwig van Beethoven al principe russo Nikolaj B. Golicyn e che ebbe come risultato la creazione dei tre Quartetti Golicyn. Puntualizzazione che sembra necessaria per la messa a fuoco del ruolo avuto da Golicyn in questa vicenda, misconosciuto da alcuni biografi del celebre musicista.
Parole chiave: L. van Beethoven, N. B. Golicyn, V. F. Odoevskij, Quartetti Golicyn, Missa solemnis, carteggi
Abstract: The aim of the present study is the re-exposition and clarification of the circumstances relating to the artistic relationship between Ludwig van Beethoven and the Russian Prince N. B. Golicyn (Galitzin), whose outcome was the creation of the three Galitzin-Quartets. This clarification seems necessary for the focusing of the role played by Golicyn, misunderstood by some biographers of the famous composer.
Key words: L. van Beethoven, N. B. Galitzin (Golicyn), V. F. Odoevsky, Galitzin Quartets, Missa solemnis, letters